tolerància


Contra Lessing, autor de Natan el Savi, un dels pensadors jueus més influents del segle XX, Franz Rosenberg afirma que en contra del que diu el Natan lessingnià, ser home abans que jueu, mai un jueu afirmaria això perquè seria el mateix que demanar que oblidi la seva pròpia història, que és la història del sofriment. Per al jueu la reflexió sobre el patiment és una constant de la seva identitat. Qui proclama que som homes abans que jueus no pot ser jueu. Un jueu il.lustrat afirmaria dues coses. Primer, que tothom té una casa, és a dir, una llengua, una tradició, una història de promeses i traïcions, una experiència de sofriments. L´home "no és un sense sostre". No és veritat que siguem homes abans que jueus o cristians. Una casa: aquest és el punt de partida. Segon, l´home no s´esgota amb el rebut: "l´home és més que la seva casa". L´home jueu pot esdevenir home universal si supera els orígens, si no es queda reclòs dins els límits de la sang i de la terra amb el que es troba en nàixer i si s´allibera de la llei. Cada home és un projecte de vida que transcendeix la seva tradició, que està obert a la convivència amb éssers diferents i que és capaç de superar tot el que ha rebut, fins i tot les ferides. Des d´aquest supòsits aborda Rosenzweig una nova concepció de la tolerància que inverteix els termes del problema. Tolerància ja no té a veure amb el meu gest d´acollida de l´altre, sinó amb el fet que jo no puc ser jo sense tenir en compta l´altre, sense respondre a la interpel·lació que em fa l´altre, sense responsabilitzar-me dels altres. Només si tu ets tu i jo t´accepto tal com ets, diferent de mi, puc ser jo mateix. No es tracta d´un simple reconeixement de la diferència, sinó que es dóna un pas endavant en el sentit que jo només puc ser jo si em deixo interpel·lar per tu. Estem davant un reconeixement de l´altre en la seva diferència que es transforma en interpel·lació d´un mateix, de tal manera que la meva identitat és, de fet, una resposta o responsabilitat respecte l´altre.


Reyes Mate, Luces en la ciudad democrática. Guía del buen ciudadano. Pearson educación 2007. Madrid

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

"¡¡¡Tilonorrinco!!! ¡¡¡Espiditrompa!!!"