felicitat i identitat

... el plaer, si se´l pren com a tal, és una característica de l´estat present d´una persona: amb el concepte de plaer no podem interpretar la dimensió del futur. És cert que es podria dir que els hedonistes veuen la recerca del plaer també en relació amb la vida futura, però llavors la vida es dissol en un seguit de moments. A més, com ha demostrat ja Aristòtil i com l´anglès Gilbert Ryle ha reivindicat en els nostres dies, el plaer mai no és l´objecte directe de la nostra voluntat, sinó que són agradables aquelles activitats que volem exercir, per exemple, el jugador de tennis juga (si no juga per diners) per voler jugar i troba aquesta activitat agradable, però no juga amb objecte de sentir plaer.
 
Ara bé, la nostra activitat fonamental és la vida mateixa i les preguntes específiques sobre per què volem exercir aquestes o aquelles activitats o per què volem ser aquestes o aquelles persones troben la seva resposta no en què produeixen plaer, sinó en què les trobem importants per a la nostra vida, per a la nostra identitat. D´aquí que cal reformular el concepte de felicitat, que és el terme que designa la nostra finalitat última. Per a l´hedonista la felicitat consisteix, com ho ha definit Kant,  en una suma de moments agradables i, en conseqüència, la vida es dissoldria en aquesta sèrie de moments.Però l´ésser humà es relaciona, abans que amb moments futurs, amb la seva vida, i per això la seva finalitat última ha de ser una característica d´aquesta vida. Amb aquest propòsit em puc servir d´una traducció que ha suggerit el filòsof hongarès-alemany Szilasi per al concepte de felicitat, eudaimonia, d´Aristòtil. Szilasi proposa traduir aquest concepte per "geglücktes Leben", vida aconseguida o afortunada. Naturalment això no exclou sinó que inclou el plaer. Només que la felicitat no es basa ara en el plaer, sinó que el plaer en la felicitat. Hom experimenta la seva vida com agradable si la veu com afortunada, la seva identitat com aconseguida.

Ernst Tugendhat, Identidad personal, particular y universal. Problemas, Gedisa, Barna 2002
http://www.slideshare.net/mvillarpujol/felicitat-i-sentit-de-la-vida

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?