Els pigmeus i el cas català.

Els pigmeus de l´interior vivien en un estat de salut calamitós. En trobar-se en latituds ran remotes, eren lluny dels centre sanitaris que haurien pogut assistir-los. Vivien en campaments dispersos i integrats per molt pocs individus. Com que eren pocs, i aïllats, els bantus podien explotar-los fàcilment en les seves finques agrícoles com a mà d´obra en règim de semiesclavatge. El més sorprenent va ser interrogar-los sobre la seva identitat: "Vostès que es consideren? Pigmeus?Mbutis?Bantus?Congolesos?Africans?" La seva resposta era un no ho sé/no contesto. D´una banda, mai no havien sentit la necessitat d´interrogar-se sobre la seva pròpia identitat, mai qüestionada. D´altra, prou feina tenien a sobreviure per plantejar-se-la.

Va ser astorador descobrir, en contrast, que els pigmeus incorporats al món modern mantenien una actitud absolutament reivindicativa. Acusaven els seus veïns bantus d´haver-los robat les terres, d´espoliar-los i agreujar-los de mil maneres. Quan els feia la pregunta identitària, no ho dubtaven: "Som mbutis! I ho continuarem sent tant si els agrada com si no!" És a dir, en lloc de disgregar-los, la immersió en la modernitat havia creat, o recreat, la identitat mbuti. Abans, quan vivien a l´interior d´una plàcida selva, no la veien amenaçada ni sentien la necessitat de defensar-la. El conflicte amb els bantus havia fet que els mbuti desenvolupessin un discurs indigenista i unes reivindicacions modernes. I el mes irònic del cas: els mbutis que habitaven en la modernitat estaven units per matrimoni amb els seus veïns, de manera que molts dels descendents ja no tenien cap fenotip pigmeu, però se´n sentien més que ningú.

El cas català té molt en comú amb el mbuti. El catalanisme té poc a veure amb una desinència romàntica del passat, sinó amb les friccions polítiques. No és un passar idíl·lic el que dóna vigor al catalanisme, sinó un conflicte actual.

Albert Sánchez Piñol, Ara que som pigmeus, Ara, 04/12/2010
http://pitxaunlio.blogspot.com/2010/12/catalanisme-essencialista.html
http://pitxaunlio.blogspot.com/2010/12/la-identitat-dels-mbutis-1.html


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?