A qui correspon educar? Una qüestió terminològica?

Ha calgut un canvi de govern perquè recollir les caques de gos i tibar la cadena del vàter després d'evacuar tornin a ser hàbits d'aprenentatge familiar. Amb el canvi de denominació d'Educació per Ensenyament, la nova consellera ha volgut deixar clar que a l'escola pertoca ensenyar i a les famílies, educar. El que no ha dit, però, és com aconseguirà d'avui per demà que les famílies desdeleguin l'educació a l'escola i, alhora, com caldrà que actuïn a partir de demà passat els ensenyants, posat que hauran deixat de ser educadors, davant les constants, reiterades i generalitzades faltes de mala educació o ineducació.

O és que les noves plaques d'accés als centres escolars incorporaran l'avís de reservat el dret d'admissió, en al·lusió als no-educats? Si la mateixa fermesa amb què es legisla i s'aplica la llei del tabac es dugués a terme a les aules quant a l'educació, és segur que el rendiment escolar milloraria espectacularment en un obrir i tancar d'ulls. Però la consellera sap molt bé, encara que no ho digui, que és inútil voler fer entrar el clau per la cabota, és a dir, que els ensenyants hauran de continuar fent d'educadors malgrat haver-los canviat el color de la bata.

No cal ser endeví per concloure que, també en matèria d'educació, les coses aniran si fa no fa com fins ara, i encara gràcies si no empitjoren. D'altra banda, no sé de cap governant al món que no pretengui, com ha declarat la flamant consellera, millorar el rendiment escolar, lluitar contra el fracàs escolar, aconseguir el compromís de les famílies i optimitzar els recursos.

Pel camí, si parlem d'optimització de recursos, s'haurà malbarat una quantitat de temps i diners considerable canviant la capçalera de tota la documentació, que inclou paperassa, plaques i tampons d'uns quants centenars de centres escolars públics de tot Catalunya, una part dels quals, els IES, ja van haver de renovar les impressions no fa gaire a conseqüència de la conversió en instituts.

Valdria la pena que algú recordés a la consellera que, en aquest país, quan millor ha funcionat això que anomenem ensenyament ha estat durant la República, època en la qual els centres escolars no depenien ni del departament d'Educació ni del d'Ensenyament, sinó de la conselleria de Cultura.
 
Jordi Estrada, Educació o ensenyament? digueu-NE cultura, Regió 7, 08/01/2011

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

"¡¡¡Tilonorrinco!!! ¡¡¡Espiditrompa!!!"