John Locke: sobre la voluntat dels nens.


103. He dit ja que els nens estimen la llibertat, i, per tant, han de ser portats a fer coses que els siguin convenients, sense que sentin cap pressió sobre ells. I ara dic que estimen altra cosa més encara, i és la dominació, i aquest és el primitiu origen de molts hàbits viciosos que són ordinaris i naturals. Aquest amor del poder i de la dominació es mostra molt aviat i en aquestes dues coses:

104. 1. Veiem el nen, gairebé tan bon punt neix (estic segur que molt abans que pugui parlar) cridar, fer-se impertinent, intractable i malhumorat per la raó única de voler fer la seva voluntat. Volen sotmetre als altres als seus desitjos; exigeixen una condescendència ràpida de tots els que l'envolten, particularment dels que són pròximament d'a mateixa edat i condició d'ells, o d'un grau inferior, tan aviat com puguin a arribar a considerar aquestes diferències.

105.2. Una altra cosa que mostren el seu amor al domini, és en el seu desig de tenir coses que els pertanyin; estimen la propietat i la possessió, recreant-se en el poder que sembla donar-los i per tenir el dret de disposar d'aquestes coses al seu gust. Qui no hagi observat a aquestes dues tendències influir des de molt d'hora en el nen, poc coneixement de les seves accions, i qui pensa que aquestes dues arrels de gairebé tota la injustícia i la lluita que pertorben la vida humana, no han extirpar aviat i introduir hàbits contraris, oblida l'època adequada per posar els fonaments d'un home bo i digne.

John Locke, Pensamientos sobre educación, Sección XII, 103-110, Akal bolsillo, Madrid 1986

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?