A favor de la incompetència.

 
M'ho van ensenyar des de petitó. T'has d'esforçar, has de millorar, t'has de superar i sacrificar-te. I em va semblar antinatural, jo volia jugar a soldadets. Però ja se sap, a aquesta edat el teu instint es considera un defecte a corregir. A l'escola vaig descobrir allò de les notes, en deien «qualificacions», del 0 al 10. Premi a l'excel·lent i humiliació per al suspens. ¿Per què? Va començar la por, la vergonya. Si vols ser algú has de destacar i ser millor que els altres. Així comença la trista xerrameca de la competitivitat que tanta angoixa confereix a la gent civilitzada. Una escalada cap a a dalt, on a poc a poc es relaxen les regles i gairebé tot està justificat. Copiar, empènyer, enganyar, robar¿, i també autoflagel·lar-se amb jornades infernals. Sacrificar la teva família, les amistats i acabar agrint el caràcter. I a poc a poc el teu cos. La teva ment ja s'haurà malmès del tot pendent de pujar una mica més. Ocuparàs els primers llocs i tindràs recompensa material. Seràs algú competent i envejat. És el que denominen ambició sana, com si existís la música militar.

I ara penso: ¿per què és millor qui treu deus o és líder? ¿De què ens ha servit tant d'elogi de la competència, ser superior, estar al top, escalar en el rànquing? Per satisfer egos malalts i donar benefici a gent sense escrúpols. No he vist mai que els ganduls hagin causat cap mal, i sí en canvi els primers de la classe quan arriben a ser yuppies. Algú conformat amb el seu estatus sol ser feliç, però el cobdiciós sempre pateix i anhela. Tingui el que tingui. Sempre una mica més. El seu triomf i aplaudiment social ha estat la llavor del nostre món desballestat i brut. ¿I si manés la gent que treia un suficient però està satisfeta? Sense ànim d'escalar en la vida és possible repartir més benestar. ¡Però això seria d'un món incompetent!

Juli Capella, Elogi i refutació de l'ambició, el periódico.cat, 02/04/2013

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

Què és el conatus de Spinoza?