Kierkegaard, la fe i la força de l'absurd

Soren Kierkegaard
No sols en el món del comerç, sinó també en el de les idees, el nostre temps procura una veritable liquidació. Tot s'aconsegueix a un preu tan irrisori que sorgeix la pregunta si, a la fi, encara hi haurà algú disposat a oferir res". Aquestes paraules de Johannes de Silentio, tan vives, anuncien la lírica dialèctica de Temor i tremolor , un dels llibres cabdals de Soren Kierkegaard (Copenhagen, 1813-1855), que per fi podem llegir en català gràcies a l'empenta editorial de la col·lecció de clàssics de Marbot.

Com que tenim tendència a pensar que som vius, no calen motius excepcionals per llegir filosofia, i com que sovint els grans pensadors també solen ser enormes literats, s'acaba demostrant una sensacional interacció entre literatura i pensament, malgrat que puguem quedar-nos a les portes d'alguna llum reveladora i haver d'admetre una resignació infinita, traduccions a banda. Alguns creuen que els filòsofs i els lectors de filosofia tenen el deure de ser ensopits i funeraris. Res més allunyat d'un llibre tan incitant com Temor i tremolor , publicat per primera vegada l'any 1843. Tanmateix, si sou escèptics i temeu l'abaltiment, us assabento que Kierkegaard és un mestre brillant de la suggestió intel·lectual. 

Temor i tremolor és una profunda meditació sobre la fe a través de la figura d'Abraham, el personatge del llibre 22 del Gènesi , i en especial d'aquell instant terrible en què Javhè demana al vell Abraham que sacrifiqui el seu fill Isaac al cim de la muntanya de Morià. I això, després de dies d'una ascensió angoixosa en què Isaac pregunta a son pare, una vegada i una altra, quina serà la víctima del sacrifici. I arriba aquell moment brutal en què, inesperadament, el pare s'abalança contra el fill amb el ganivet a la mà i una furibunda expressió d'assassí gravada al rostre. 

Kierkegaard sembla tan turmentat per aquesta actitud incomprensible, per aquest acte de fe suprem i pel silenci d'Abraham davant els seus, que no pot desfer-se del llast angoixant dels interrogants: atès que el sacrifici humà és èticament inacceptable, ¿es pot considerar bo l'intent d'Abraham de sacrificar el seu fill? ¿És que Déu pot alterar l'ordre ètic establert? ¿És il·limitada l'obligació moral absoluta d'acomplir la paraula? ¿Es pot defensar el silenci d'Abraham davant Sara, Eliezer i Isaac amagant el seu propòsit? I aquí ressalta la genialitat filosòfica de Kierkegaard quan fa aparèixer la figura del cavaller de la infinitud, el cavaller de la resignació infinita, l'heroi tràgic capaç de desordenar-ho tot per una causa i conviure amb el dolor que això li produeix. Però aquest cavaller, posem per cas, Agamèmnon, sorgeix en esguard d'un altre, el cavaller de la fe, que és Abraham, el qual renuncia a tot i es dóna a la força de l'absurd, a la fe, en un intent d'arribar a Déu. I en darrer terme Kierkegaard afirma que el moviment de la fe ve donat per la força de l'absurd. Altrament, què diferencia Abraham d'un assassí? L'única diferència, diu, ve donada per aquesta fe en l'absurd. Pura paradoxa. 

I encara més, perquè el llibre és d'una suggestió inesgotable. Amb ben just 150 pàgines el lector participa d'una fabulosa dansa d'elevació i pot acabar arribant -qui sap- a l'estadi antilògic que precedeix la fe, el de la resignació infinita, tan necessari avui. Si més no, en aquest llibre genial sobre l'angoixa i la paradoxa, hi trobarà la bona companyia d'altres convidats excepcionals com Hegel, Goethe, Shakespeare, Sèneca i el mateix Sòcrates. És evident que per a tots els que creiem en l'absurd d'aquesta existència intransferible que som, el nostre cavaller de la fe no pot ser cap més que Kierkegaard, camuflat sota el pseudònim de Johannes de Silentio.

Joaquim Armengol, Kierkegaard, la resignació infinita o la força de l'absurd, Ara, 04/05/2013

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Percepció i selecció natural 2.

Gonçal, un cafè sisplau

"¡¡¡Tilonorrinco!!! ¡¡¡Espiditrompa!!!"